I stillingen som politistasjonssjef for Alta vil du på vegne av enhetsleder lede polititjenesten i Alta, Kautokeino og Loppa kommune.
Politidistriktet har organisert seg i én geografisk driftsenhet (GDE Finnmark) med tjenesteenhetene Hammerfest politistasjonsdistrikt, Alta politistasjonsdistrikt, Porsanger politistasjonsdistrikt og Varanger politistasjonsdistrikt.
Stillingen rapporterer til driftsenhetsleder og vil delta i driftsenhetens ledergruppe.
Vi ser etter en resultatorientert leder som kan være en god rollemodell, som har evne til å motivere og ta vare på sine medarbeidere og som er nytenkende, nysgjerrig og mulighetsorientert. Vi ønsker en leder som er synlig og kommuniserer godt med innbyggerne og andre aktører i tjenesteenheten/distriktet.
Stillingen krever strategiske lederegenskaper og bred innsikt og forståelse for politiets mål og samfunnsrolle. Stillingen stiller store krav til endringsvilje og evne til å drive utvikling i egen enhet.
Som politistasjonssjef for Alta politistasjonsdistrikt så er det forventet at man samarbeider godt med de øvrige politistasjonsdistriktene og at utvikling i egen enhet støtter driftsenhetens felles måloppnåelse.
Reisevirksomhet må påregnes.
Hos oss får du:
- Meningsfylte oppgaver i et veldig viktig samfunnsoppdrag
- Tidlig ansvar, felleskap og faglig utvikling
- Et enklere hverdagsliv, fantastisk natur og økonomiske fordeler
Er du nysgjerrig på Finnmark? Les mer her!
Endringer i organisasjonen kan påvirke stillingen.
Ta kontakt med kontaktpersonen om du vil vite mer om dette.
Arbeidsoppgaver
- Overordnet budsjett-, resultat- og personalansvar i tjenesteenheten.
- Ansvar for strategisk ledelse og utvikling av politistasjonsdistriktet, som skal sikre planmessig og kunnskapsstyrt polititjeneste med høy kvalitet med en gjennomgående forebyggende innretning.
- Ansvar for prioritering av ressurser, oppgaver og resultatoppnåelsen i tjenesteenheten.
- Inngå i driftsenhetens ledergruppe og bidra til den samlede resultatoppnåelsen og utvikling av Driftsenhet Finnmark.
- Ansvar for god samhandling og utvikling sammen med kommunene og andre lokale aktører innenfor det geografiske området.
- Utvikle ønsket kultur gjennom god ledelse og aktivt medarbeiderskap.
Øvrige oppgaver
- Andre oppgaver gitt av driftsenhetsleder eller politimester.
- Sikre at oppgaver enheten utfører på vegne av den geografiske driftsenheten er av høy kvalitet og i henhold til overordnede føringer.
- Ivareta god, faglig dialog med funksjonelle driftsenheter og staber, samt samhandle med enheter i eget og andre politidistrikt/særorgan ved behov.
- Tilrettelegge for effektiv bruk av tilgjengelig teknologi som vil lette det daglige arbeidet og understøtte gode arbeidsprosesser.
- Sørge for effektiv og enhetlig kommunikasjon overfor medarbeidere, samarbeidspartnere, innbyggere og virksomheter.
- Sørge for at tjenesteenheten ivaretar beskyttelsen av politidistriktets informasjon, materiell og objekter ved å erkjenne og etterleve gjeldende etatsinstrukser og –prosedyrer.
Kvalifikasjoner
Må-krav
- Politiskole/Politihøgskole
- Ledererfaring
- God forståelse for kriminalitetsforebygging, etterretning, operativt politiarbeid, etterforskning og et helhetlig arbeid i straffesakskjeden
- God kunnskap og helhetlig forståelse av helse, miljø og sikkerhetsarbeid (HMS)
- Må kunne sikkerhetsklareres for HEMMELIG, jf. Sikkerhetsloven
- Førerkort klasse B
Du må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet og politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse jfr. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.
Bør-krav
- Relevant lederutdanning
- Erfaring fra utviklingsprosesser
- Bred politifaglig erfaring, herunder forebygging, etterforskning, etterretning og operativt politiarbeid.
- Samisk språk- og/eller kulturkompetanse
Personlige egenskaper
- Resultatorientert og god gjennomføringsevne på alle områder
- Godt helhetlig blikk og evne til strategisk og langsiktig arbeid
- God evne til kommunikasjon og relasjonsbygging
- Nytenkende, nysgjerrig og mulighetsorientert
- Samfunnsorientert og forståelse for enhetens rolle i politiets samfunnsoppdrag
- Medarbeiderorientert og evne til å motivere og utvikle medarbeidere
- Identifisere seg med våre verdier modig, vise respekt, helhetsorientert og tett på
Som medarbeider i politiet har du høy etisk bevissthet, du kjennetegnes av å være modig og helhetsorientert, du viser respekt og er tett på. Du kan lese mer om våre etiske retningslinjer og medarbeiderplattform her: https://www.politiet.no/om-politiet/jobb-i-politiet/medarbeiderplattform/
Vi tilbyr
- En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
- Stillingen lønnes som politistasjonssjef (stillingskode 0289), fra kr 850 000 til kr 1 050 000 brutto per år
- Noe høyere avlønning kan vurderes for særskilt kvalifiserte søkere
- Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (www.spk.no)
- Gode arbeidsbetingelser (f.eks. fleksibel arbeidstid, sommertid, trening i arbeidstiden o.l.)
- Virkemiddelordning for Finnmark og Nord-Troms som innebærer:
- reduksjon i personbeskatningen
- nedskriving av studielån med inntil 20% av opprinnelig lånegrunnlag, avgrenset oppad til 30 000 kroner per år, grensen vedtatt økt til kr 60.000 f.o.m. 2026.
- fritak for el-avgift på forbruk
- gratis barnehage
Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.
For å ha et godt vurderingsgrunnlag ber vi deg om å registrere utfyllende CV i vår rekrutteringsportal og laste opp relevante attester og vitnemål. Dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn oppfordrer vi deg til å krysse av for dette i vår rekrutteringsportal. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Du kan lese mer på arbeidsgiverportalen https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort selv om du har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet om dette.
Kontaktinformasjon
Jørgen Holte, Enhetsleder, 40432320, jorgen.holte@politiet.no
Arbeidssted
Labyrinten 1
9510 Alta
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Finnmark politidistrikt
Referansenr.: 4945483180
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 18.05.2025