Ønsker du å bidra til trygge og gode tjenester for barn, unge og familier?
Bufetat, region nord har nå ledig en fast 100 % stilling som førstekonsulent/rådgiver
Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) tilbyr tjenester til et mangfold av barn, ungdom og familier. Vi bistår kommunene med barneverninstitusjoner, fosterhjem og ulike hjelpetiltak. Vårt oppdrag er å gi riktig hjelp, til riktig tid, som passer til den enkelte. Vår organisasjon er preget av kunnskapsrike og engasjerte medarbeidere, og vi vektlegger takhøyde og åpenhet i hverdagen.
Stillingen som førstekonsulent/rådgiver er en del av seksjon økonomi- og virksomhetsstyring, et sterkt fagmiljø med engasjerte medarbeidere som har lang erfaring og bred kompetanse. Seksjonen spiller en nøkkelrolle i å sikre god styring og utvikling i regionen. Vi jobber med alt fra planarbeid, økonomistyring og budsjett til eiendomsforvaltning, innkjøp og internkontroll. Seksjonen er en viktig støtte for ledelsen og bidrar aktivt til analyse, rapportering og kontinuerlig forbedring.
I denne rollen får du ikke bare spennende og varierte arbeidsoppgaver, men også gode muligheter til å utvikle deg faglig sammen med dyktige kollegaer. Sammen jobber vi hver dag for det vi mener er verdens viktigste samfunnsoppdrag: vekst og utvikling for barn, unge og familier.
Arbeidsoppgaver
Stillingen innebærer varierte oppgaver innen økonomi og anskaffelser, samt oppfølging av enheter. Du vil blant annet:
- utføre kontrolloppgaver og bidra med veiledning og opplæring innen økonomi og regnskap
- foreta posteringer og omposteringer i regnskapssystemet
- følge opp enheter og sikre god økonomistyring
- gjennomføre anskaffelsesprosesser i tråd med gjeldende regelverk
- gi veiledning ved generelle innkjøp og bistå med kontraktsoppfølging
- utarbeide rapporter og bidra til god dokumentasjon
Andre arbeidsoppgaver må påregnes.
Kvalifikasjoner
For å bli vurdert til stillingen kreves følgende:
- økonomisk utdanning fra høyskole eller universitet, minimum bachelorgrad eller 180 studiepoeng
- god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
- gode ferdigheter i bruk av IKT-verktøy
For tilsetting som rådgiver kreves det i tillegg minimum 5 års relevant arbeidserfaring.
Det er en fordel om du har:
- erfaring med offentlige anskaffelser
- kunnskap om regnskapsføring
- erfaring med rapportering og budsjettering
- kjennskap til mål- og resultatstyring i staten
- innsikt i offentlig regelverk og administrative rutiner
Erfaring fra statlig virksomhetsstyring vil bli vektlagt.
Personlige egenskaper
Vi søker deg som:
- har gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
- har evne til å arbeide effektivt, strukturert og selvstendig
- er fleksibel, serviceinnstilt og løsningsorientert
For oss er det viktig hvordan du som person egner deg til jobben. Det vil bli tatt med i den totale vurderingen
Vi tilbyr
Stillingen er plassert i statlig lønnsregulativ i stillingskode 1408 førstekonsulent, p.t kr. 550 000 – 590 000, eller stillingskode 1434 rådgiver, p.t. kr. 629 000 – 655 000.
Avlønning og stillingskode vurderes etter utdanning og erfaring.
Vi kan også tilby:
- medlemskap i Statens pensjonskasse jf. Lov om Statens pensjonskasse, som innebærer en god tjenestepensjonsordning, mulighet for tilbud om boliglån til konkurransedyktige betingelser, samt yrkesskade- og gruppelivsforsikring
- varierte, spennende og utfordrende arbeidsoppgaver
- meningsfylt arbeid knyttet til et viktig samfunnsoppdrag
- sosiale tiltak sammen med gode kollegaer
- mulighet til å trene i arbeidstiden i inntil en time i uken
- fleksibel arbeidstid innenfor bestemte rammer
- nye, moderne kontorlokaler midt i Alta sentrum
I tillegg til dette får du være med på å løfte oss slik at vi kan gi barn, unge og familier et enda bedre tilbud, og det mener vi har en stor verdi i seg selv.
Informasjon til deg som søker:
- Inkludering og mangfold er en styrke og gjør at vi kan løse oppgavene våre enda bedre. Derfor ønsker vi oss medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver. Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, oppfordrer vi deg som søker til å krysse av i jobbsøkerportalen. Er det kvalifiserte søkere, kaller vi inn minst én i hver gruppe til intervju, og får du jobben, legger vi til rette for deg om du trenger det. Utenom å velge ut riktige kandidater bruker vi ikke avkrysningene til noe annet enn anonymisert statistikk.
- Stillingen er for tiden lagt til Seksjon økonomi og virksomhetsstyring, kontorsted Alta.
- Prøvetid på 6 måneder.
- Du må oppgi minimum to referanser av faglig relevans og nyere dato.
- Du kan be om å ikke bli oppført på den offentlige søkerlisten. Dette må i så fall begrunnes. Vi kontakter deg dersom ønsket ditt ikke tas til følge.
Søknad med CV sendes elektronisk via link på denne siden.
For å bli vurdert som søker, må du legge ved relevante vitnemål og attester med bekreftet stillingsstørrelse. Vitnemål for utdanning tatt i Norge skal lastes opp fra Vitnemålsportalen. Har du utdanning fra utlandet må du legge ved godkjenning fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse/NOKUT.
Kontaktinformasjon
Bente Henriksen, Avdelingsdirektør stab, 466 15 532
Arbeidssted
Løkkeveien 33
9510 Alta
Nøkkelinformasjon:
Arbeidsgiver: Bufetat
Referansenr.: 4974290981
Stillingsprosent: 100%
Fast
Søknadsfrist: 31.07.2025